Fysiodevries

Praktijk voor fysiotherapie & shockwavetherapie

Piezowave.001
Foto pijnpunt behandeling vastus medialis

Shockwavetherapie

Heeft u de volgende klachten?

• Pijnlijke schouder met beperkte Beweeglijkheid. (tendinitis met of zonder kalkdepot)
  • Chronische pijn in de elleboog. (tennis/golferselleboog)
  • Pijn bij aanspannen van de knieschijf. (jumpersnee/kniepeesontsteking)
  • Chronische pijn in de achillespees. (Achilodynie/tendinitis)
  • Pijn in de hiel. (hielspoor/fasciïtis plantares)
  • Acute of chronische myofasciale pijn. (acute of chronische nek, schouder of rugpijn met spierspanning en triggerpionts)
  • Andere hardnekkige aandoeningen van pezen, spieren en spierpeesovergangen, al dan niet vergezeld van kleine kalkdepots.

Shockwavetherapie bewezen effectief.

Liever akoestische schokgolven dan injecties of operatie.

Behoort u tot een van de vele patiënten met chronische pijn en hebt u er alles aan gedaan om er van af te komen? Injecties, medicijnen, fysiotherapie, ontspanningsmethoden..........  en de pijn kwam altijd weer terug na enige tijd en vaak nog erger dan daarvoor?

Chronische pijn in het bewegingsapparaat wordt vaak veroorzaakt door ontsteking en/of calcificatie van pezen en spierpeesovergangen. Tevens is overbelasting van spieren waardoor triggerpionts  en myofasciale pijnen ontstaan, een veelvoorkomende oorzaak.

Geen luxe maar vrij pijnloos bewegen.

Shockwave wordt beschouwd als een van de meest innovatieve ontwikkelingen in de recente pijntherapie. In tegenstelling tot de conventionele behandelmethodieken,wordt door shockwave de oorzaak van de pijn behandeld op de plaats van oorsprong zonder medicatie of operatie. Goede resultaten worden reeds na enkele behandelingen behaald. De techniek van shockwave is een doorontwikkeling van de technologie die gebruikt wordt bij niersteenvergruizers.

Wat is Shockwave therapie?

Shockwave therapie is een moderne en zeer doeltreffende behandelmethode. De term "shockwave" verwijst naar mechanische schokgolfpulsen die als een golf uitdeinen in een medium (water, lucht of een vaste stof).Het gaat om hoorbare energetische geluidsgolvengolven. Ze komen voor in de atmosfeer bij explosieve gebeurtenissen, zoals aardbevingen, of als vliegtuigen door de geluidsbarrière breken. In een fractie stijgt de druk aan het golffront en bereikt onmiddellijk hoge waarden. In de moderne pijntherapie worden de helende eigenschappen van deze shockwave therapie aangewend voor de behandeling van pijnlijke zones.

Hoe werkt shockwave?

Nadat de therapeut in samenspraak met de patiënt de pijnzone heeft gelokaliseerd wordt een gel aangebracht. Daarna dient hij shockwaves toe door het behandelpistool in ronddraaiende bewegingen over de pijnzone te bewegen. Shockwaves versnellen het genezingsproces door de zelfgenezende eigenschappen van het lichaam te stimuleren. Ze stimuleren het metabolisme (stofwisseling) en verbeteren de bloedcirculatie. Ziek weefsel hersteld zich en geneest.

Kenmerken shockwave therapie.

• Uitwendige goed te verdragen therapie zonder medicijnen, anesthesie of operatie.
  • Korte behandelduur.
  • Snel en effectief behandelresultaat.
  • Bewezen effect bij chronische klachten van het bewegingsapparaat.
  • Oorzakelijke behandeling in plaats van symptoombestrijding.
  • Minimale bijwerkingen (roodheid, lichte Zwelling)
  • Direct na de behandeling ontstaat een langdurige en aanhoudende pijn vermindering en verbetering van de beweeglijkheid.

In onze praktijk wordt radiale en gefocusseerde shockwave gebruikt.

Gefocusseerde shockwavetherapie. (ESWT)

Extracorporale Shock Wave Therapie.

Hierbij worden hoogenergetische doelgerichte (gefocuste) schokgolven gebruikt om het natuurlijk genezingsproces en weefselherstel in overbelaste en of verkalkte pezen op gang te brengen en te versterken.

De behandeling levert goede resultaten bij chronische pees- en peesaanhechtingsproblemen die onvoldoende reageren op de gebruikelijke behandelingen zoals fysiotherapie, rust en medicijnen. Soms kan door deze behandeling een operatie worden voorkomen.

Radiale Shock Wave therapie (RSWT)

Bij apparaten met radiale shockwave (RSWT) wordt de energie over een groot oppervlak verdeeld. Deze apparaten produceren een laag tot middelhoog energie niveau. Pneumatisch gegenereerde akoestische impulsen (shockwaves)worden over een groot oppervlak in het lichaam gebracht met behulp van een vrij te bewegen behandelpistool. Deze impulsen bestrijken de volledige pijnzone. Er wordt een therapeutische shockwave gegenereerd op het ogenblik dat een inwendig projectiel, via pneumatische impulsen op topsnelheid gebracht de eindplaat van het behandelpistool raakt. Via direct contact met het huidoppervlak deint deze shockwave verder uit in de pijnlijke zone en heeft hier een therapeutische werking.

Fysiodevries

Van Limburg Stirumstraat 22