Wat is een myofasciaal pijnsyndroom? Afdrukken E-mail

Het myofasciaal pijn syndroom is een veel voorkomende aandoening die zowel acute als chronische pijn en disfunctie in het houding- en bewegingsapparaat veroorzaakt. Daarbij kan elke skeletspier in het menselijk lichaam betrokken zijn. De pijn wordt veroorzaakt door myofasciale triggerpoints en haar afgeleide pijn.

Een triggerpoint is een overgevoelige plek in een dwarsgestreepte spier die geassocieerd wordt met een voelbare verharding in een strakke streng van de zelfde spier en die bij manuele druk karakteristieke pijn, gevoeligheid, motorisch disfunctioneren en autonome verschijnselen (zoals vasoconstrictie (bleekheid), koude, zweten, kippenvel, pupilvernauwing en/of hypersecretie) kan geven.

Lengte doorsnede van spiervezels

Een triggerpoint ontstaat meestal door chronische-, herhaalde- of acute overbelasting van de  betrokken spier.

Afgeleide pijn (Engels: refferred pain) is pijn die ontstaat in een triggerpoint maar meestal gevoeld wordt op een andere plaats in het lichaam, vaak ver verwijderd van de oorsprong van de pijn. Deze zogenaamde pijnpatronen behorend bij triggerpoints in een spier, zijn voorspelbaar. Dit pijnpatroon kan worden opgewekt door druk op het triggerpoint of door inbrengen van een naald in het triggerpoint.

Afbeelding: Lengte doorsnede van vier spiervezels met in het midden een knoopachtige verdikking.

Belangrijk: het willekeurig dwarsgestreepte spierstelsel is het grootste orgaan van het menselijk lichaam en maakt bijna 50% van het lichaamsgewicht uit. Het aantal spieren in het menselijk lichaam bedraagt meer dan 400 en elke spier kan myofasciale triggerpoints ontwikkelen met pijn en motorische disfunctie.

De ernst van myofasciale pijn varieert van heftige invalindicerende pijn veroorzaakt door zeer actieve triggerpoints, tot de pijnloze beperking die veroorzaakt wordt door de veel voorkomende - vaak over het hoofd geziene - latente triggerpoints. Patiënten met myofasciale triggerpoints rapporteren even zo hoge en hogere pijnscore dan patiënten met pijn door andere oorzaken, zoals een hartaanval, fractuur en nierkoliek. Niet (h)erkende myofasciale pijn leidt tot frustraties bij de patiënt, veel onnodig lijden, een aanzienlijke consumptie van pijnstillers met haar negatieve gevolgen voor organen als maag en nieren, verlies van kwaliteit van leven, hoge medische onkosten en kostbaar arbeidsverzuim.

Home Triggerpointtherapie Wat is een myofasciaal pijnsyndroom?