Enkele veel voorkomende myofasciale pijn syndromen Afdrukken E-mail

m/levator/scapulea

Triggerpoints in de m. levetor scaulae veroorzaken een stijve nek. Referred pain treedt op in de hoek van de nek, langs de binnenste rand van het schouderblad en de achterzijde van de schouder.

Deze spier beperkt de zijwaartse beweging van de nek en de rotatie. Indien de triggerpoints actief zijn, geeft dit pijn bij gebruik van de spier in verkorte positie en gedurende de nacht, vooral wanneer men op een dun hoofdkussen slaapt. Vaak wordt hierbij aan de aangedane zijde een schouder hoogstand gezien. Ook bij het gebruik van een te hoge wandelstok veroorzaken deze triggers pijn.

m/supraspinatus

Triggers in de m. supraspinatus veroorzaken referred pain die gevoeld wordt bij krachtig afvoeren van de arm en veroorzaken een doffe pijn in rust. Deze triggers veroorzaken slaapstoornissen door nachtelijke pijn.

Als de spier aan de dominante zijde is aangedaan geeft deze problemen met bijvoorbeeld haarkammen of tandenpoetsen. Bij sportieve activiteiten zoals tennis klaagt de patiënt over beperking van de beweeglijkheid.

Deze spier immiteert de klachten die ontstaan bij een ontsteking van de slijmbeurs in de bovenarm.

m/extensor/digitorum

De triggers in de m. extensor digitorum geven referred pain in de vingergewrichten. Activering van deze triggers ontstaat bij het krachtig vastgrijpen van voorwerpen of bij langdurig herhaalde vingerbewegingen.

Bij onderzoek wordt vaak drukpijn gevonden op de oorsprong van de spier bij de elleboog, daarom wordt vaak de diagnose tenniselleboog gesteld; behandeling van de pees alleen kan dan teleurstellend zijn.

m/extensor/digitorum

Triggers in de m. gluteus minimus veroorzaken pijn in de heup, vooral bij opstaan uit de stoel en lopen.

Bij liggen op de aangedane zijde kan de slaap verstoord worden, omdat de patiënt voortdurend moet omrollen door de druk die ontstaat bij het liggen op de triggerpoints.

De pijn die ontstaat bij deze triggers wordt ook wel 'pseudo ischias' genoemd.

m/soleus

Triggers in de m. soleus geven referred pain en drukpijn en beperkte beweeglijkheid bij het afwikkelen van de voet.

Patiënten klagen over pijn in de hiel bij wandelen en traplopen, soms zo erg dat deze activiteiten onmogelijk zijn.

Triggers in deze spier worden gemakkelijk verward met een peesontsteking van de achillespees.

Home Triggerpointtherapie Enkele veel voorkomende myofasciale pijn syndromen