Behandeling myofasciale triggerpoint Afdrukken E-mail

De behandeling van myofasciale pijnklachten bestaat uit het inactiveren van de triggerpoints, het herstellen van de souplesse van de spier, het herstellen van eventueel verstoorde aanspanningspatronen en het opheffen van klachtenonderhoudende factoren.

Het inactiveren van triggerpoints kan gedaan worden door directe druk te geven op het triggerpoint (compressie). Dit wordt met een voor de patiënt te verdragen intensiteit gedaan. Wanneer de pijn (meestal na enkele minuten) afneemt kan de druk worden verhoogd. Wanneer de pijn voldoende is afgenomen, kan met rustige rekoefeningen geprobeerd worden of de rekgevoeligheid is afgenomen en de souplesse is toegenomen. Veelal neemt de beweeglijkheid als gevolg van de pijndemping zichtbaar toe. Eventueel kan het effect worden versterkt door contract-relax oefeningen.

Het verminderen van de rekgevoeligheid kan tevens verkregen worden door rek toe te passen in combinatie met een koudeprikkel.
Ook allerlei klassieke massagehandgrepen (zoals diepe fricties of diepe effleurages) zijn geschikt om de triggerpoints te inactiveren en de strengvormige verhardingen te ontspannen.

Shockwavetherapie (ESWT) wordt met succes toegepast bij de behandeling van myofasciale triggerpoints.

Ten slotte zijn er een aantal invasieve technieken die effectief kunnen zijn in de behandeling daar waar de manuele technieken tekortschieten. Deze technieken zijn:

• Dry needling. Dit is het aanprikken van triggerpoints met behulp van een acupunctuurnaald.
  • Injectie met een locaal anaestheticum of injectie met botulinetoxine (Botox).

Na het inactiveren van myofasciale triggerpoints, is het van belang dat alle klachtenonderhoudende factoren worden geëlimineerd.

Home Triggerpointtherapie Behandeling myofasciale triggerpoint