Fysiotherapie bij ouderen Afdrukken E-mail

Balans tussen rust en bewegen

In onze praktijk is een ruime ervaring opgebouwd met het fysiotherapeutisch behandelen van ouderen. Sinds onze vestiging in april 1978 werken wij samen met de zorgteams van de dicht bij onze praktijk gelegen verzorgingshuizen: het Jannes van der Sleedenhuis, de Westerkim en het Oldenkinholt. Samen met de zorgteams proberen we op een respectvolle manier het bewegend functioneren van ouderen in stand te houden en te verbeteren.

Veelvoorkomende aandoeningen waarbij de fysiotherapeut ouderen kan helpen zijn:

• Nabehandeling van fracturen en nabehandeling gewrichtsvervangende operaties
  • Pijn, immobiliteit en inactiviteit ten gevolge van degeneratieve aandoeningen van het bewegingsapparaat.
        (artrose, osteoporose, tendinose)
  • Pijn, inactiviteit en spierkrachtverlies bij reumatoïde artritis en artrose
  • Ziekte van Parkinson, parkinsonnisme, hemiparese tengevolge van een CVA en polineuropathie
  • Longaandoeningen, COPD (astma, astmatische bronchitis en emfyseem)
  • Reactivering na hartinfarct en bij hartfalen
  • Reactivering van ouderen die tengevolge van langdurige ziekte immobiel zijn geworden

Naarmate de leeftijd stijgt neemt de massa van al onze weefsels af. Dit geldt in het bijzonder voor het bewegingsapparaat (bot, spier en zenuwweefsel). Deze afname van weefselmassa ten gevolge van veroudering kunnen we niet tegenhouden, maar wel vertragen door ook op hoge leeftijd binnen de gestelde mogelijkheden, zowel lichamelijk als geestelijk, actief te blijven. We zoeken hierbij samen met de oudere een goede balans tussen rust en bewegen.

Het aantal ernstig zieke patiënten en patiënten met ernstige functiestoornissen in het bewegingsapparaat, is het laatste decennium in de verzorgingshuizen toegenomen en de gemiddelde leeftijd van de bewoners is gestegen naar 83 jaar. Hierdoor is de taak van de verzorging dan ook aanzienlijk verzwaard. Daar waar nodig ondersteunen en coachen we deze taak middels advisering met betrekking tot het tillen en verplaatsen (transfers) van zieke ouderen. Daarnaast besteden we aandacht aan valpreventie en controleren of de veelgebruikte hulpmiddelen voldoen en goed zijn afgesteld.

Het komt geregeld voor dat ouderen ontoereikend aanvullend verzekerd zijn voor fysiotherapie. Juist op hoge leeftijd raden wij aan om een aanvullende verzekering af te sluiten, die voorziet in een 100% vergoeding fysiotherapie. Zie ook: defysiotherapeut.com of kiesbeter.nl.

Jannes van der SleedenhuisOlden KinholtWesterkim
 Jannes van der SleedenhuisOlden Kinholt