Wat zijn acupunctuurpunten? Afdrukken E-mail

De acupuncturist prikt op plaatsen in het lichaam die drukpijnlijk zijn en in relatie staan met een functiestoornis of een ziekte.

Ook in de oudheid was al bekend dat bepaalde huidpunten bij bepaalde ziektes pijnlijk werden. Nu weten we dat het ontstaan van deze pijnlijke zones (Haedse Zones) berust op een reflex tussen organen en huid (viscero-cutane reflex). Omgekeerd kunnen we het orgaan via prikkeling van de huid beïnvloeden cuto-viscerale reflex. De relatie tussen bepaalde inwendige organen en huidzones is al omstreeks het jaar 1900 beschreven door de Engelse neuroloog Head.

Headse zones romp voorzijde Headse zones rechter flankHeadse zones linker flank  Headse zones rug achterzijde
Headse zones voorzijdeHeadse zones rechter flank Headse zones linker flankHeadse zones achterzijde

Nu is bekend dat de weg terug van huid naar orgaan verloopt via het autonome zenuwstelsel (somato-sympatische reflex). Via deze weg kunnen we door prikkeling van de huid een orgaan beïnvloeden. Ook de werking van bijvoorbeeld de bindweefselmassage berust op het bestaan van deze reflexen.

Somato sympatische reflex
Interactie tussen somatische en autonome reflexen

1. Viscero-somatische weg. Prikkels uit de ingewanden fasciliteren motorneuronen van dwarsgestreepte spieren (hypertonie): diagnostisch belang.
2. Somato-vicerale weg. Prikkeling van het lichaamsoppervlak heeft invloed op de ingewanden: therapeutisch belang.

Bron: Segmentale verschijnselen van Dr. B. van Cranenburg. Bohn, Scheltema & Holkema, tweede druk 1987

De laatste decennia is veel informatie verschenen over de precieze biologische aard van deze punten. Ook is er veel inzicht gekomen in de specifieke biologische werking van de punten, bijvoorbeeld op het niveau van de hersenen.

Met een zogenaamde 'puntzoeker' kunnen we acupunctuurpunten lokaliseren. Als de punt van de puntzoeker op een acupunctuurpunt geplaatst wordt, klinkt een hoge pieptoon. De huid boven een acupunctuurpunt heeft namelijk andere electrische eigenschappen (lagere huidweerstand) dan de omringende huid.

Home Acupunctuur Wat zijn acupunctuurpunten?