Hoe werkt acupunctuur? Afdrukken E-mail

Al duizenden jaren is acupunctuur bedreven in China zonder veel veranderingen in de theorie rond de acupunctuurpunten.
De laatste decennia is veel nieuw onderzoek gedaan naar neurobiologische, neurofysiologische en biochemische aspecten van acupunctuur, zodat we inmiddels een goed beeld hebben van hoe we de werking van acupunctuur kunnen verklaren vanuit onze westerse wetenschap. Het blijkt dat bij het aanprikken van acupunctuurpunten ons zenuwstelsel gestimuleerd wordt tot het aanmaken van bepaalde enzymen en neurotransmitters.

De acupuncturist prikt veelal in de huid of in de spieren. Acupunctuurpunten liggen veelal op plaatsen waar grote perifere zenuwvezels de huid doorboren of op plaatsen waar zenuwen contact maken met de spier. De prikkel legt dan de volgende weg af:

Somato/autonome/refex

Somato-autonome reflex

De therapeutische prikkel gegeven in huid of spier, moet segmentaal overeenkomen met het ruggenmergsegment waar het orgaan in ligt. De gegeven prikkels bereiken het ruggenmerg en schakelen daar over op autonome vezels om vervolgens hun therapeutisch effect te sorteren in het segmentaal gerelateerde orgaan. Bijvoorbeeld een prikkel gegeven op het acupunctuurpunt milt 6 (wat ligt in het segment S3) dempt pijnklachten in de blaas, die ook vanuit S3 van zenuwen wordt voorzien (zie ook: PTNS).

Eén van de verklaringen van de werking van bepaalde acupunctuurpunten bij de behandeling van pijnen in het bewegingsapparaat is de volgende: Er zijn in de spieren vaak diverse kleine pijn- en drukgevoelige plekken te vinden. Deze plekken worden ‘triggerpoints’ genoemd, Het merendeel (circa 71%) van deze ‘trigger points’ correspondeert met acupunctuurpunten en deze zijn te voelen als drukpijnlijke verhardingen in de spier. (Zie ook: triggerpoint therapie)

Home Acupunctuur Hoe werkt acupunctuur?